Znamy zwycięzców 7. American Film Festival we Wrocławiu

30 Października

opublikuj:

7. edycja American Film Festival dobiegła końca. We wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty widzowie zobaczyli 114 filmów, w tym 58 premier polskich, 6 europejskich. Łącznie odbyło się 199 seansów, a festiwalowe projekcje obejrzała rekordowa w historii festiwalu liczba widzów – 23776. Tematem tegorocznej edycji były związki kinematografii Starego i Nowego Świata w związku z programem Wrocław – Europejska Stolica Kultury 2016. Wśród gości specjalnych znaleźli się m.in. reżyserzy Percy Adlon i Agnès Varda (oboje w ramach sekcji Europejczycy w Ameryce) oraz montażysta filmów Orsona Wellesa – Frederick Muller (w ramach sekcji Orson Welles w Europie), którzy poprowadzili dla publiczności AFF mistrzowskie lekcje kina. We Wrocławiu pojawili się także: producent Joshua Astrachan (Paterson, Kiksy, Głośniej od bomb) oraz współzałożyciel festiwalu SXSW w Austin, producent i reżyser Louis Black (Richard Linklater, spełnione marzenia, Wieża, Jonathan Demme prezentuje: Made in Texas). Nagrodę Indie Star Award otrzymał nestor nowojorskiej awangardy, Litwin z pochodzenia, Jonas Mekas.

Podobnie jak podczas sześciu poprzednich edycji festiwalowa publiczność oddawała głosy na najlepsze filmy, a na finałowej gali poznaliśmy laureatów plebiscytu. Spośród 14 filmów fabularnych autorstwa niezależnych amerykańskich twórców, które zaprezentowane zostały w konkursowej sekcji SPECTRUM, widzowie wybrali Hunky Dory Michaela Curtisa Johnsona. Reżyser nagrodzonego filmu za pośrednictwem swego bohatera – pracującego jako drag queen Sidneya (poruszająca rola Tomas Paisa), udowadnia, że aby być dobrym ojcem nie trzeba mieć poukładanego życia ani mieścić się w ciasnych heteronormach.

W sekcji AMERICAN DOCS pokazano 10 filmów. Najlepszym konkursowym dokumentem festiwalu zdaniem publiczności okazał się film Udław się tym pytaniem. Frank Zappa własnymi słowami Thorstena Schütte – portret obrosłego legendami bezkompromisowego muzycznego eksperymentatora złożony z wypowiedzi Zappy z różnych okresów jego twórczości. Nagrodzone filmy otrzymały nagrody w wysokości odpowiednio: 10 tysięcy dolarów dla filmu fabularnego i 5 tysięcy dolarów dla dokumentu, ufundowane przez BNY Mellon. Dodatkowo, od tego roku, film fabularny wybrany przez publiczność zostanie zakupiony do emisji w kanale telewizyjnym Ale kino+.

Podczas 7. American Film Festival zostały też wręczone nagrody w ramach 6. branżowych spotkań koprodukcyjnych US IN PROGRESS przeznaczonych dla amerykańskich filmów niezależnych w ostatniej fazie postprodukcji. Nagrody ufundowane przez polskie firmy postprodukcyjne trafiły do twórców sześciu prezentowanych filmów. Podwójnym laureatem okazał się Michael Curtis Johnson (reżyser Hunky Dory), którego nowy projekt Savage Youth otrzymał ofertę zgrania dźwięku w Toya Studios w Łodzi.
Pozostałe nagrody trafiły w ręce twórców następujących projektów:
La Barracuda (reż. Julia Halperin, Jason Cortlund) – oferta bezpłatnej korekcji koloru w Orka Film w Warszawie i propozycja zakupu przez kanał filmowy Ale kino+,
An American in Texas (reż. Anthony Pedone) – korekcja koloru w Multilab (Krakowski Park Technologiczny), jak również wsparcie przy tworzeniu dźwiękowych efektów specjalnych od studia Soundflower,
Untitled Hasidic Film (reż. Joshua Z. Weinstein) – postprodukcja obrazu w warszawskim studio Fixafilm, a także propozycja zakupu przez kanał filmowy Ale kino+,
The Inheritance (reż. Laura Davis, Jessica Kaye) – korekcja koloru w ColorOffOn w Warszawie,
Desolation (reż. David Moscow) – soundtrack w kompozycji Macieja Zielińskiego (Soundflower Studio, Warszawa).
– Producentka filmu 20 Weeks (reż. Leena Pendharkar) Jane Kosek otrzyma zaproszenie do udziału w prestiżowych spotkaniach branżowych Producers’ Network w czasie festiwalu w Cannes w 2017 roku.
Dodatkowo zaproszeni goście wzięli udział w pokazie specjalnym filmu Western Wonderland w reżyserii Rezy Sixo Safai.

Na kolejną 8. edycję American Film Festival, wraz z towarzyszącymi mu spotkaniami US in Progress, zapraszamy do Wrocławia za rok.