wybierz sekcję

wszystkie filmy

american docs

seanse sekcji

Filmy dokumentalne: najważniejsze produkcje sezonu, w dużej mierze ukazujące oblicze Ameryki, ale i obrazy realizowane przez Amerykanów w innych zakątkach świata, podejmujące wszelkie tematy.

W centrum każdego festiwalu znajdują się konkursy. American Film Festival posiada dwie premierowe sekcje konkursowe: Spectrum, panoramę współczesnego kina amerykańskiego (14 filmów) oraz American Docs, czyli najgłośniejsze dokumenty sezonu pokazujące różne oblicza Ameryki (10 filmów). Oceniane przez widzów filmy będą ubiegać się o nagrody w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny. Nagrody w obu konkursach w wysokości 10 i 5 tysięcy dolarów ufundowała firma BNY Mellon, dodatkową nagrodę – telewizja Ale kino+.

europejczycy w ameryce

seanse sekcji

Kurator sekcji Marcin Giżycki – autor książki Wenders do domu, proponuje kilkanaście kultowych filmów zrealizowanych przez europejskich twórców w USA: od Sergia Leone, przez Wernera Herzoga, Brunona Dumonta, po Larsa von Triera. W programie przeglądu znalazły się bardzo różne wizje amerykańskiej rzeczywistości m.in. portret kalifornijskiej bohemy w Lwiej miłości (Lions Love and… Lies, 1969) autorstwa Agnès Vardy (w ramach przeglądu będzie można zobaczyć aż 5 amerykańskich filmów tej francuskiej reżyserki), mroczny Zabriskie Point (1970) włoskiego mistrza Michelangela Antonioniego i brutalny Punishment Park (1971) Brytyjczyka Petera Watkinsa – oba z okresu hipisowskiej rewolty czy pełna ludzkiego ciepła historia z amerykańskiej prowincji Bagdad Café (1997) Niemca Percy’ego Adlona od lat osiadłego w Los Angeles.

festival favorites

seanse sekcji

W tej sekcji, przedstawiającej ulubieńców tegorocznych festiwali i programerów AFF, zostanie pokazany m.in. ciepło przyjęty na Sundance Jamnik (Wiener-Dog) Todda Solondza (bohatera retrospektywy i laureata Indie Star Award na 2. AFF) – prześmiewcza odyseja po amerykańskich miasteczkach z tytułowym psem i plejadą gwiazd (Greta Gerwig, Julie Delpy, czy Danny DeVito); pojawią się pokazywane na festiwalu Sundance nowelowe Certain Women Kelly Reichardt – o życiowych dramatach kobiet z Montany z kreacjami Michelle Williams, Laury Dern i Kristen Stewart; widzowie obejrzą skomplikowany portret relacji rodzinnych w filmie Rodzina Fangów (The Fang Family), wyreżyserowanym przez znanego z aktorskich występów Jasona Batemana, z nim samym oraz Nicole Kidman i Christopherem Walkenem w rolach głównych; czy wreszcie nowy film Richarda Linklatera Każdy by chciał!! (Everybody Wants Some!!), w którym mistrz kina niezależnego nawiązuje do sytuacji znanej z jego kultowej Uczniowskiej balangi przywołując nostalgiczny czar ostatnich dni wakacji spędzanych przez kumpli z teksańskiego uniwersytetu w latach 80.

highlights

seanse sekcji

Galowe pokazy najnowszych głośnych tytułów, premiery nowych filmów wielkich reżyserów, gwiazdy.

Wśród filmów sekcji Highlights obok wspomnianych wyżej filmów otwarcia i zamknięcia (Paterson i Zwierzęta nocy), Loving i American Honey będzie prezentowany przedpremierowo nowy film Clinta Eastwooda, bohatera zeszłorocznej retrospektywy AFF – Sully, o pilocie Chesleyu Sullenbergerze, który cudem wylądował uszkodzonym samolotem pasażerskim na rzece Hudson, z Tomem Hanksem w roli głównej.

indie star award: Jonas Mekas

seanse sekcji

Jak co roku AFF przyzna Indie Star Award, nagrodę honorującą wybitnych twórców niezależnego kina amerykańskiego, którą tym razem otrzyma legenda nowojorskiej awangardy filmowej – Jonas Mekas. Ten urodzony na Litwie, a od połowy lat 40. mieszkający w Stanach Zjednoczonych, autor filmowych dzienników uważany jest za czołowego twórcę nurtu new american cinema. Widzowie AFF obejrzą jego film Ścinki z życia szczęśliwego człowieka (Out-Takes from the Life of a Happy Man) z 2012 roku. Sędziwy laureat nie będzie mógł stawić się we Wrocławiu osobiście, ale weźmie udział w uroczystości wręczenia nagrody za pośrednictwem Internetu.

odkrycia Ale kino+

seanse sekcji

W tym roku na American Film Festival pojawi się sekcja Odkrycia Ale kino+. Pod patronatem tego telewizyjnego kanału filmowego będzie można obejrzeć 11 amerykańskich produkcji niezależnych. W większości są to pierwsze lub drugie filmy reżyserów szukających autorskiego sposobu wypowiedzi w kinie, zaskakujące ciekawą formą lub tematyką.

W tej sekcji znajdą się ciekawe dokonania amerykańskiego kina autorskiego, w większości pierwsze lub drugie filmy poszukujących reżyserów niezależnych. Wśród nich: znany z Sundance Joshy Jeffa Baeny – przewrotna komedia o wieczorze kawalerskim połączonym ze stypą, który wymyka się spod kontroli, czy nagradzane na festiwalach w Clevelend i Deauville złowieszcze Drgawki (The Fits) Anny Rose Holmer, w których rywalizujące ze sobą cheerleaderki padają ofiarami dziwnych, sugerujących opętanie ataków.

on the edge

seanse sekcji

Odkrycia, eksperymenty, filmy autorskie, często „na granicy” dotychczas uznanych form i dopuszczalnych treści. Pośród eksperymentalnych przedstawicieli tej sekcji będzie można zobaczyć m.in. Przekręt (Fraud), projekt Deana Fleischera-Campa, który z setek godzin nagrań nieznanego mężczyzny wyszperanych na YouTubie zmontował hybrydę, zacierającą granicę między fikcją a prawdą, oraz uhonorowane Wielką Nagrodą Jury na festiwalu Slamdance Co wyrzuci morze (Driftwood) Paula Taylora o pełnej napięć „grze” pomiędzy tajemniczą dziewczyną znalezioną na plaży, a jej wybawcą.

Orson Welles w Europie

seanse sekcji

Po przeglądzie amerykańskiego dorobku Wellesa na AFF w 2014 roku tegoroczną retrospektywę wrocławski festiwal dedykuje europejskim filmom tego genialnego amerykańskiego aktora i reżysera. Orson Welles (1915-1985) – autor filmu wszech czasów Obywatela Kane – już od lat 50. coraz częściej pracował w Europie (we Francji, Włoszech, czy Jugosławii), uciekając przed komercyjnym systemem hollywoodzkim. Podczas 7.AFF będzie można obejrzeć m.in. nakręcone na Starym Kontynencie adaptacje szekspirowskich dramatów, Proces (The Trial, 1962) na podstawie powieści Franza Kafki, czy swoiste credo artystyczne F jak fałszerstwo (F for Fake, 1973). A także dwa unikalne zestawy nieznanych dzieł Wellesa: nieukończone projekty filmowe i filmy telewizyjne nakręcone w Europie. Program przeglądu uzupełni dokument Magik: Zdumiewające życie i dzieło Orsona Wellesa (Magician: The Astonishing Life and Work of Orson Welles, reż. Chuck Workman, 2014).

otwarcie / zamknięcie

seanse sekcji

25 października (wtorek) festiwal otworzy polska premiera Patersona Jima Jarmuscha – rewelacji tegorocznego festiwalu w Cannes. Buntownik amerykańskiego kina głosi w swoim nowym filmie pochwałę zwykłego życia, w którym można odnaleźć prawdziwą poezję, tak jak czyni to jego bohater, skromny kierowca autobusu (Adam Driver), zapisujący wiersze w sekretnym notatniku. Natomiast w dniu 30 października (niedziela) festiwal zakończą nagrodzone w Wenecji Srebrnym Lwem Zwierzęta nocy (Nocturnal Animals) Toma Forda – drapieżne kino noir o miłości i zemście z hipnotyzującą muzyką Abla Korzeniowskiego oraz kreacjami aktorskimi Amy Adams i Jake’a Gyllenhaala.

sezon

seanse sekcji

W tej sekcji prezentujemy interesujące tytuły, które w ciągu ostatniego roku trafiły do polskich kin – zrealizowane w Stanach Zjednoczonych, wyreżyserowane przez Amerykanów lub te z udziałem amerykańskich aktorów. W programie znalazł się m.in. film otwarcia zeszłorocznego festiwalu Carol Todda HaynesaPrzyjaźń czy kochanie? – najnowszy film laureata zeszłorocznej Indie Star Award Whita Stillmana, subtelna kostiumowa adaptacja noweli Jane Austen; a także amerykański dokument Wernera Herzoga zgłębiający naturę Internetu, Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci.   

special docs

seanse sekcji

W tej pozakonkursowej sekcji pokazane zostaną portrety wielkich postaci amerykańskiej popkultury: David Lynch, żyć sztuką (David Lynch: The Art Life) w reżyserii Jona Nguyena, Ricka Barnesa i Olivii Neergaard-Hol, Richard Linklater, spełnione marzenia (Richard Linklater – Dream Is Destiny) autorstwa Karen Bernstein i Louisa Blacka, Gimme Danger (o Iggim Popie i The Stooges) Jima Jarmuscha. A także m.in. zwycięzca festwalu South by South West, czyli animowany dokument Wieża (Tower) Keitha Maitlanda o masakrze w kampusie teksańskiego uniwersytetu ) oraz nagrodzone za reżyserię w sekcji dokumentu na Sundance – Życie animowane (Life, Animated) Rogera Rossa Williamsa o autystycznym chłopcu kontaktującym się ze światem za pośrednictwem disnejowskich animacji.

specials

seanse sekcji

W sekcji pojawią się m.in. pierwsze odcinki nowych seriali HBO (Niepewne, Rozwód, Westworld) oraz nowość w programie wrocławskiego festiwalu – zestawy filmów krótkometrażowych. Jeden z zestawów pokazywany jest dzięki współpracy z American Film Institute Conservatory i zawiera m.in. All These Voices – film inspirowany życiem Tadeusza Kantoranagrodzony w tym roku studenckim Oscarem autorstwa Davida Gersona, absolwenta tej prestiżowej amerykańskiej szkoły filmowej. Drugi z zestawów: Jonathan Demme prezentuje: Made in Texas (Jonathan Demme Presents: Made in Texas), to wybrane przez Demme’a krótkie filmy oddające ducha artystycznej wolności teksańskiego Austin; autorem jednego z nich jest gość tegorocznego AFF – Louis Black.

spectrum

seanse sekcji

Panorama współczesnego kina amerykańskiego, nowe filmy fabularne: „filmy środka”, filmy znanych twórców, nowe talenty, ciekawe zjawiska.

W centrum każdego festiwalu znajdują się konkursy. American Film Festival posiada dwie premierowe sekcje konkursowe: Spectrum, panoramę współczesnego kina amerykańskiego (14 filmów) oraz American Docs, czyli najgłośniejsze dokumenty sezonu pokazujące różne oblicza Ameryki (10 filmów). Oceniane przez widzów filmy będą ubiegać się o nagrody w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny. Nagrody w obu konkursach w wysokości 10 i 5 tysięcy dolarów ufundowała firma BNY Mellon, dodatkową nagrodę – telewizja Ale kino+ (oferta zakupu do emisji).

Wim Wenders

seanse sekcji

W ramach przeglądu Europejczycy w Ameryce zostanie pokazanych 6 zrealizowanych w Ameryce filmów Wima Wendersa, które są częścią retrospektywy twórczości tego reżysera odbywającej się we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty od września do grudnia 2016 roku, m.in. klasyczny już Paryż, Teksas (Paris, Texas, 1984), czy dokument o Nicholasie Rayu, bohaterze festiwalowej retrospektywy sprzed 4 lat – Film Nicka (Lightning Over Water, 1980).

Wydarzenia specjalne

seanse sekcji