The Last Lizard plays News From Home; Hotel Monterey

The Last Lizard plays News From Home; Hôtel Monterey

/ 120 min

Hotel Monterey / Hôtel Monterey

Belgia 1972, 65′
bez dialogu, kolor

reżyseria: Chantal Akerman
scenariusz: Chantal Akerman
zdjęcia: Babette Mangolte
montaż: Francine Sandberg
producent: Chantal Akerman
produkcja: Chant

Malowany długimi ujęciami, głównie z nieruchomej, ustawionej na statywie kamery, portret nowojorskiego pensjonatu dla emerytów i jego mieszkańców, dla których tytułowy hotel nie jest przystankiem w podróży, lecz ostatnim portem. Swój najlepszy czas mają oni już za sobą, podobnie zresztą jak goszczący ich budynek, w którym tli się jeszcze ostatni blask dawnej świetności. Film ma kilka wyraźnie wydzielonych partii: hol, winda, pokoje i ich lokatorzy (siedzący zawsze nieruchomo), korytarze i wreszcie dach, z którego widać panoramę miasta. Minimalistyczny pod względem użytych środków i montażu dokument pozbawiony jest też dźwięku. Film bliski niektórym dokonaniom amerykańskiego undergroundu, z którymi reżyserka zapoznała się, gdy przyjechała do Nowego Jorku w 1971 roku, ale w nietypowy dla nich sposób nostalgiczny, a może nawet odrobinę sentymentalny. Trzeci film w karierze Akerman i pierwszy zrealizowany w Ameryce, w którym przyszła autorka Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela odnalazła własny styl oparty na długich statycznych ujęciach, dalekich planach i symetrycznej kompozycji kadru.

MG

 

The Last Lizard plays News From Home

The Last Lizard, czyli Alex Hungtai (znany dotąd jako Dirty Beaches), artysta o tajsko-kanadyjskich korzeniach, obecnie mieszkający w Los Angeles, nieustannie wchodzi w rolę obcokrajowca, pomieszkując we wszystkich zakątkach świata – od Honolulu, przez Lizbonę, po Berlin. Te globalne wędrówki w połączeniu z „kinofilią” (głównie filmy Wonga Kar Waia) są dla niego główną inspiracją. Proszony o muzyczną interpretację wybranego filmu, Hungtai sięga po hipnotyczne przedstawienie Nowego Jorku w filmie News From Home z 1977 roku w reżyserii Chantal Akerman. Młoda Akerman, zaraz po przeprowadzce z Belgii do Nowego Jorku, dzieli tu z widzem nieustępliwe, przemyślane spojrzenie na rzeczywistość, a jej obiektyw z dystansu obserwuje życie wielkiego miasta. Tego wyjątkowego wieczoru Last Lizard przejmie scenę i wypełni ją własnymi interpretacjami i reakcjami na obrazy Akerman, tworząc wyjątkowe przedstawienie muzyczne.

 

opublikuj film:

seanse

27 paź, 21:00 Sala 6

kup bilet

sekcje:

europejczycy w ameryce

Kurator sekcji Marcin Giżycki – autor książki Wenders do domu, proponuje kilkanaście kultowych filmów zrealizowanych przez europejskich twórców w USA: od Sergia Leone, przez Wernera Herzoga, Brunona Dumonta, po Larsa von Triera. W programie przeglądu znalazły się bardzo różne wizje amerykańskiej rzeczywistości m.in. portret kalifornijskiej bohemy w Lwiej miłości (Lions Love and… Lies, 1969) autorstwa Agnès Vardy (w ramach przeglądu będzie można zobaczyć aż 5 amerykańskich filmów tej francuskiej reżyserki), mroczny Zabriskie Point (1970) włoskiego mistrza Michelangela Antonioniego i brutalny Punishment Park (1971) Brytyjczyka Petera Watkinsa – oba z okresu hipisowskiej rewolty czy pełna ludzkiego ciepła historia z amerykańskiej prowincji Bagdad Café (1997) Niemca Percy’ego Adlona od lat osiadłego w Los Angeles.